12/10: Festivalen Ljusglimt

Välkommen till en dag fylld av fest och allvar, där vi bjuder in alla åldrar att uppleva en rikedom av kultur och natur! Förbered dig på en inspirerande eftermiddag med roliga och tankeväckande filmer, en poesiföreställning som gräver djupt i den norrbottniska myllan, samt en fotoutställning och samtal som utforskar vårt förhållande till ängar, skogar och samhällen.

Vi öppnar dörrarna på biografen kl. 12.30 med en varm välkomsthälsning. Dagen inleds med kortfilmer som tar små barn och vuxna med på en resa genom dröm och verklighet. Vi fortsätter med EADNI, en samisk mytologisk kortfilm, och utforskar sedan den berörande dokumentären om KYRKANS SKOG.

Efter en gemensam fika har vi ett panelsamtal om biologisk mångfald, där vi samlar sakkunskaper från lokala experter och entusiaster. Dagen fortsätter med den gripande poesiföreställningen RÖSTER/RÖTTER av Josefin Şîlan Karlsson, som tar oss genom arv, miljö och tillhörighet, samt en fotoutställning av Sebastian Kirppu. Sist men inte minst visas dokumentären VÄGEN TILL INGENSTANS av Johan Palmgren.

Allt detta erbjuds gratis för medlemmar i Naturskyddsföreningen, och för icke-medlemmar också med ett mindre bidrag för att stödja kulturen. Vi ser fram emot att se dig här, oavsett om du kan delta hela dagen eller bara en del av den.

Tillsammans skapar vi en gemenskap kring natur, kultur och medvetenhet.

PROGRAM:
12.30   Välkommen in på biografen!
13.00   DRÖM OCH VERKLIGHET, kortfilmer för små barn och alla andra.
14.00   EADNI, samisk mytologisk kortfilm.
14.07   Dokumentär om KYRKANS SKOG.
15.00   FIKA och PANELSAMTAL om BIOLOGISK MÅNGFALD med bland andra:

Sofia Hagsand, Hagens naturvård
Ingela Edholm Forsberg, Fjärilar i Norr
Sanna Bäckvall, präst i Svenska kyrkan
Malin Brännström, Silvermuseet
Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Norrbotten
Lars Igeland, Naturresurscentrum i Norr

17.00-18.00   RÖSTER/RÖTTER med Josefin Şîlan Karlsson,
En poesiföreställning i folkviseton – om arv, miljö, glesbygd, tillhörighet och kvinnohistoria.
18.00   BÖN MED JORDEN, fotoutställning av Sebastian Kirppu på Kyrkströmsgården
18.30   MIDDAG på Kyrkströmsgården
20.00-21.30   VÄGEN TILL INGENSTANS, nysläppt dokumentär av Johan Palmgren. Visas på biografen. Vägarbetet avbröts och nu ligger en ensam vägstump på två mil utslängd i vildmarken vid Torneträsk. Se trailern här.

Alla är varmt välkomna hela eller delar av dagen.
Allt på biografen är gratis för medlemmar i Naturskyddsföreningen. För icke medlemmar är allt på biografen gratis, utom föreställningen RÖSTER/RÖTTER som kostar 150 kr. Medlem kan du bli här för 25 kr/månaden.
Middagen på Kyrkströmsgården kostar 150 kr och bokas på naturskyddsforeningenarjeplog@gmail.com senast måndag 7 oktober.

Till festivalen är det bara att dyka upp, utan föranmälan.

”de forsar genom mig;
rösterna, rötterna, stegen
min kropp en älv av tid och minnen
från alla de som gått här förut
format stigarna som mina fötter nu möter så vant
burit liv som burit liv som burit mitt liv”

Ur föreställningen RÖSTER/RÖTTER av och med Josefin Şîlan Karlsson.

Varmt välkommen!