11/10: Föreläsning om kalhyggets påverkan på klimat och biologisk mångfald

Varmt välkommen till en föreläsning som bygger på aktuell forskning om kalhyggets påverkan på klimat och biologisk mångfald.

Under 2022 avverkningsanmäldes 60 000 hektar (cirka 120 000 fotbollsplaner) skog i Västerbotten och Norrbotten. När skogarna avverkas släpps enorma mängder koldioxid ut. Cirka 95 procent av den skog som avverkas blir kalhyggen. Detta skapar flera problem, bland annat har det en stor negativ påverkan på den biologiska mångfalden och skogsstyrelsen presenterade nyligen en rapport “Levande skogar” som visar att vi just nu, på grund av skogsbruket, förlorar naturvärden som inte går att återskapa under överskådlig framtid. Vi lever heller inte upp vårt nationella mål – Levande skogar.

Men det är inte bara den biologiska mångfalden som tar skada av dagens skogsbruk. Även klimatet påverkas negativt då kalhyggen släpper ut stora mängder koldioxid. Professor emeritus Anders Lindroth forskning visar att ett kalhygge avger stora mängder koldioxid under hyggets första decennium.

David Johansson är idag anställd på Skydda skogen och Naturskyddsföreningen i Örebro län och har engagerat sig i skogsindustrins förödande påverkan på biologisk mångfald och klimat.

Under kvällen medverkar även Malin Brännström, Silvermuseet, som berättar om projekt Mähttse/Skogslandskap.

Tid: 18.00 – ca 19.30
Plats: Silvermuseet, Arjeplog
Anmälan: Ingen föranmälan krävs. Fritt inträde.

Varmt välkomna!