Naturskyddsföreningens förslag om ökat återbruk godkändes av kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen i Arjeplog har bifallit Naturskyddsföreningen i Arjeplogs förslag om att öka möjligheten för återbruk i kommunen!

Medborgarförslaget togs upp i kommunfullmäktige 26 oktober 2020 och lämnades över till tekniska enheten för beredning. Nu på kommunstyrelsens möte 11 oktober 2021 har förslaget klubbats igenom.

Beslutet som togs lyder enligt följande:
”Bifalla medborgarförslaget om att öka återbruket på återvinningscentralen.
Kommunchefen uppdras att utreda en återbruksverksamhet med mål att öka återbruket inom Arjeplogs kommun.”

Naturskyddsföreningen i Arjeplogs ordförande Harleen Kalkat lämnade över följande förslag under hösten för ett år sedan:
”Vi är allt fler som inser att våra saker, möbler, kläder och prylar behöver användas längre för att minska belastningen på miljön och klimatet. Det betyder att vi måste sluta slänga fungerande grejer.
Men tvärtemot samhällets mål att minska avfallet visar den senaste statistiken från Naturvårdsverket att mängden avfall istället ökar. Så mycket som en fjärdedel av allt som slängs på landet återvinningscentraler hade gått att använda. Nästan en femtedel har ett kommersiellt värde. Det är ett stort slöseri med resurser.
Nu är det hög tid att ställa om till ett cirkulärt samhälle. Att ta vara på det vi har ger, förutom miljö och klimatvinster, möjlighet till nya arbetstillfällen. Vi uppmanar kommunen att sätta återbruket i första rummet på vår återvinningscentral i enlighet med avfallshierarkin.
Det finns många goda exempel runt om på landets återvinningscentraler att ta efter. Vi tycker att det borde finnas en station för återbruk på återvinningscentralen i Arjeplog. Tydlig skyltning om var återbruksstationen är och personal som får den uppskattning de behöver, för att ledsaga och guida oss i att minska mängden avfall, är helt centrala åtgärder.”

– Vi är glada att Arjeplogs kommun planerar att återigen sätta återbruk på agendan inom sin verksamhet och på så sätt bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Harleen Kalkat, ordförande i Naturskyddsföreningen i Arjeplog.